11 Ocak 2012 Çarşamba

MÜRTEZA FİDAN

MÜRTEZA FİDAN KIMDIR?

Sanatçı,küratör, Siemens Sanat’ın eş küratörü, Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi öğretim üyesi.  Bir çok ulusal ve uluslararası serginin küratörlüğünü yaptı, Uluslararası Sansür, Gençlik Etkinlik Projesi vb. Aynı zamanda uluslararası Kent ve Sanat projesinde küratör ve sanatçı olarak çalışmıştır.

MÜRTEZA FİDAN (MODERATÖR):                               

Mürteza Fidan
"Bugün, alternatif küratörler yaklaşımlar ile ilgili bir oturum gerçekleştirilemeye çalışacağız ben burada daha çok moderatörlük yaparken sanatçı olarak da pozisyon almaya çalışacağım dolayısıyla bu alternatif küratörlük egzersizler için problemler yaratmaya çalışacağım konuya geçmeden önce konukları kısaca tanıtmak isterim.
 Kısaca ben bugün sanata ilişkin işleyişi, sanat dünyasındaki pratiklere ilişkin başlıklar açmaya çalışacağım. Çok bürüt kaba başlıklar olacak fazla ayrıntıya girmeden ama günümüzde sanat izleyicisi olarak hangi referanslar üzerinden sanat üretildiğine ilişkin birkaç başlık tanımlamaya çalışacağım.

 Kendini temsil eden sanat tekil bir sanat 20.yy. başından başlayan ve özellikle 50’lere kadar olan ancak günümüzde referans olan mevcut olan ve üretilen sanatla karşı karşıya geliyoruz. Özellikle; yapıtın seyrine yönelen yapısal olarak gündelik yaşamda mevcut olmayan anlam göstergeleri açısından izleyici ile arasında bir kriz ilişkisi olan yapıtla izleyici arasında ölü bir alan olan optik haz üzerine kurulu bir sanat bu hala günümüzde müzelerde, müzelerin hala alıp sergilediği koleksiyonerler in hala alıp sakladıkları yani sanat piyasasızında sürkilasyon olan dolaşan bir sanat 60’lar ve 70’lerin sanatı. Mental sanat, kavram sanatı,kavramsal sanat,zihinsel kavranışa yönelen sanat,nesnesiz informal sanat,görsel alanı öteleyen sanat. Yine kavramsal sanat dediğimiz sanat bugün üretilmekte ve sanatın aktörleri tarafından teşhir edilmekte ve sürdürülmekte ancak günümüzde çok daha zamanın kendi ruhunu sanatı içeriği olarak üretilen bağlam sanatı diye bileceğimiz sanat, bunların özellikle vurguluyorum, çünkü kavramsal sanatla bağlam sanatını iyi ayırmak gerekiyor, maalesef bu ayrımı doğru yapmadığımızda bugünün sanatını yanlış veriler ile okumak zorunda kalıyoruz. Ancak kurumsal sanat bugün bazı yanılgılar ile birlikte günümüzde üretilen ve kendine sergi alanları bulan sanat yaklaşımı. Şimdi bağlam sanatı temel verileri zamanın temel bulgularını içeriyor olması yani güncel hayatın pratiklerini içeriyor olması, günümüzde modernist olması, temsil alanlarında olması, çoklu anlam içeriyor olması. Kaotik olmakla anlamlar arası öteki kriz ini kendi içinde barındırıyor olması. Şimdi esas olan mesele 2005 sonrası yani bizim post modern hemen sonrası diyebileceğimiz yada hiper modernliğin en üst noktaya ulaştığı dönemin sanatı gene bu bağlam sanatı içerisinde günlük yaşamımızda ki bu çoğulcu toplumsal temsiller arasında oluşmuş kaotik yapı içerisinde sanat yapısının kendi içerisindeki yapılanması ve sanat yapıtlarının arasındaki anlam çekişmeleri ve bunlar arasındaki ilişkinin nasıl kurulabileceği ve bunların sunu pratiklerinin nasıl gerçekleştireceklerinin, bu çatışmalı durumdan yeni çözümler olacağı bu çoğulcu yapı içerisinde herkesin kendi içerisinde normatif bir modernlik olmayacağı temel verilerin dışında da düşünmemiz gereken problemlerden dolayısıyla bu kadar hepsinin kendi içinde çözülebileceği, her küratörün kendi verileri ile kendi yaklaşımları ile çözebileceği ancak küratörlerarası ilişkiler ve kültürler arası geçişleri görsel kültürün o diktatik tanımlanmışlığının dışında her küratörün kendi kurgulayacağı ilişkiler ve bunlar stratejileri aslında bundan sonra sürekli bir alternatif olan gelişmek durumdadır.

Kültür ve sanatla, kentsel kalkınmaya ile ilişkin proje geliştirme ve bağlamında Melih Bey'in yoğun çalışmaları oldu. Yine bu projelerde alt başlıklar açarak küratörler çalışmalar yaptı,ilginç olan tarafı sanatın metropol merkezlerinde kendisini ifade edenken Melih Bey'in geliştirdiği proje merkezi dışında gerçekleştirdiği üstelik kentin tüm topografyasında,kentsel dokusunda gerçekleştirdiği yani halkın tümünün katılımı ile gerçekleştirilen projelerde bence dünyada ilginç projelerden birisi idi.Neye dayanarak gerçekleştirildiği ile ilgilenmek durumunda kaldığını kendisinden dinliyoruz. "



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder